Samfunnet står i en usikker tid som påvirker flere av oss mer enn noensinne. Smittetallene øker mange steder, og det er stor usikkerhet i det globalpolitiske og økonomiske klimaet.
Temaer: fordringer, purringer, dokumentasjon, kundebehandling, fakturainnbetaling
Er du usikker på hva du bør gjøre hvis du ønsker å selge fordringene dine? I prinsippet har du to muligheter: enkeltstående eller løpende salg. I dette blogginnlegget kan du lese om fordeler og ulemper ved de to alternativene, og samtidig få noen tips til hvordan du bør gå fram når du skal selge.
Temaer: fordringer, salg av fordringer
Løsningsgraden på fordringene dine påvirkes av flere faktorer. Tar du hensyn til dem, kan det utgjøre en betydelig forskjell både med tanke på likviditet, kundeforhold, og ikke minst hvordan det økonomiske resultatet blir til slutt.
Temaer: fordringer, inkasso, løsningsgrad
Har du gamle, ubetalte fakturaer utestående? Da bør du følge med på datoen. Lar du det gå for lang tid kan fakturaene bli foreldet, og da har du ikke lenger noen rett til å kreve inn pengene. Gjør du tingene dine riktig, kan du imidlertid forhindre at kravene dine «går ut på dato», og dermed også sikre det du har utestående.
Temaer: fordringer, faktura
Mange av oss trenger rutiner og system i hverdagen for blant annet å huske å betale regninger i tide. Kanskje har du kunder som sliter med nettopp dette? Her får du noen råd om hvordan du kan hjelpe dem slik at de unngår mislighold, purringer og inkassovarsel – og du får raskere betalt.
Temaer: fordringer, rutiner, avtalegiro, elektronisk betaling
Reskontrohold er en oppgave som er godt egnet for å overlate til andre. Det er dessuten flere grunner til at du faktisk bør gjøre det.
Temaer: fordringer, inkasso, reskontro, faktura
Har du tenkt over hvor sterkt manglende eller sene betalinger fra kundene dine påvirker selskapets økonomi? Det kan svekke muligheten for vekst, utvikling og overskudd. Her er fem gode grunner til å reagere raskt når kundene ikke betaler.
Temaer: fordringer, inkasso, inkassovarsel
Fordringer og inkasso: Hvor vanskelig er det å bytte leverandør?
Av Carl-Petter Udvang 15. september 2016
Å skifte leverandør på fordringer og inkasso trenger ikke ødelegge nattesøvnen din. Det er ikke vanskelig teknologisk, men du må planlegge godt, samt sette av noe tid og ressurser.
Temaer: fordringer, inkasso
Prisen ved salg av kundefordringer avhenger av mengden og kvaliteten på data du deler med inkassoselskapet. Virksomheten din kan hente inn en andel av utestående gjeld ved å selge fordringsporteføljen. Du får et avtalt oppgjør, mens inkassobyrået tar ansvaret for å hente inn gjelden.
Temaer: fordringer, inkasso
Salg av kundefordringer gir mer kontroll over kontantstrømmen og rask tilgang til penger som du ellers kanskje aldri hadde fått inn på konto.
Temaer: fordringer, inkasso