Intrum_Big-Data-vil-endre-måten-du-fatter-beslutninger-på_shutterstock_788874223-681823-edited

De av oss som har vokst opp i den digitale tidsalderen tenker kanskje ikke så mye over det til daglig, big data er jo ikke noe nytt. Men for mange bedrifter er det fortsatt nytt å samle informasjon systematisk og benytte mulighetene det gir, for eksempel til å ta bedre beslutninger, eller for å effektivisere betalingsprosesser. For det er en kjensgjerning at bruk av Big Data påvirker hvordan vi tar beslutninger, og hvilke. Ikke minst påvirker det måter å jobbe på. Har du lederansvar i en økonomifunksjon, er dette noe du ikke lenger kan overse.

Big Data kjennetegnes ved at det er snakk om enorme volumer med data. Visste du at det er estimert at cirka 2500 milliarder gigabytes produseres globalt hver dag? Det er så store tall at det er vanskelig å fatte. Litt enklere blir det kanskje hvis du ser for deg at én gigabyte kan romme innholdet fra en timeters bokhylle!

Raskere og bedre beslutningsgrunnlag

De store datamengdene gir økonomifunksjonen muligheter til å skaffe selskapet et raskere og bedre beslutningsgrunnlag enn tidligere, blant annet ved å benytte informasjonen som genereres i virksomhetens marketing- og CRM-løsninger. Satt i system.

Hastighet eller volum – hva er viktigst?

Big Data kjennetegnes også av hastighet. For mange er hastighet viktigere enn volum. Er du økonomileder innen retail, vet du nok at det er viktigere å kjenne til at hyllene er tomme på minutter fremfor dager. Med rett teknologi kan det være bedre å fatte raske beslutninger med 70% av ønsket informasjon tilgjengelig, enn å vente til du har oppnådd 90% informasjonstilgang. Da reagerer du sannsynligvis for sent.

Big Data bygger på prinsippet om at jo mer du vet om en situasjon, desto bedre forutsetninger har du for å predikere hva som vil skje i fremtiden. Naturlig nok. Ved å sammenligne flere datapunkter, vil du kunne avdekke skjulte mønstre, og disse relasjonene vil gjøre beslutningene dine mer presise. I dag kan dette gjøres meget kostnadseffektivt gjennom SAAS – Software As A Service og skytjenester. Du betaler for det du bruker.

Les også: Fordeler ved å benytte bots og AI i økonomifunksjonen

Big Data i fakturerings- og betalingssammenheng

Samler du all informasjon du har om kunden, kan du se på tidligere atferd, historisk betalingsmønster, problemer i kundereisen, tap og lønnsomhet som du eventuelt kan supplere med en risikomodell. Med disse dataene vil du trolig få en god indikasjon på hvordan du kan få raskt betalt, samtidig som kunden får et godt inntrykk av deg som leverandør.

Ved å bruke innsamlet informasjon riktig, vil du også være i stand til å treffe kundene på de plattformene de bruker. Det øker sannsynlighet for betaling til rett tid, og ikke minst, gir det en positiv kundeopplevelse. Som er en verdi i seg selv. De fleste kundene ønsker vi jo å beholde, ikke sant? Forestill deg at du kunne brukt halvparten av ressursene du bruker i dag på betalingsoppfølging og fått dobbelt så bra resultater. Det er fullt mulig!

Les mer: Hvilke inkassometoder gir raskest betaling fra kunden din?

Mange aktører har allerede tatt dette med bruk av store datamengder innover seg. Dersom du henger deg på og implementerer digitale prosesser for å benytte all tilgjengelig informasjonen, vil det være en klar konkurransefordel for deg og virksomheten din. Og fordelaktig for kundene dine, ikke minst. Big Data er nøkkelen - ikke nøl med å bruke den.

Det forutsetter selvfølgelig at dere har et system for å kunne analysere og anvende dataene. Eller at samarbeidspartneren deres på fakturering og inkasso har det. De som benytter det, får uten tvil et solid forsprang på sine konkurrenter.

Vil du lese mer om hvordan Big Data, bots og kunstig intelligens påvirker økonomifunksjonen? Last ned e-boken vår her:Slik utnytter fremtidens økonomiledere AI, Big Data og Bots Last ned vår gratis e-bok ›