Lowell_Hva-er-sammenhengen-mellom-Big-Data-kunstig-intelligens-og-bots_shutterstock_1045425622-856585-edited

Vi har i tidligere bloggartikler beskrevet hvordan Big Data, AI og bruk av roboter (bots) vil påvirke både økonomifunksjonen og din rolle som leder. Men hvordan henger dette egentlig sammen? Her er en kort innføring.

BIG DATA

Begrepet Big Data kan kanskje virke litt svevende for noen. Hva slags data er det snakk om, og hvor hentes de fra? I vår bransje innen kreditthåndtering handler det selvfølgelig mye om data knyttet til betalingstidspunkt, betalingsvaner, betalingsmetoder og kommunikasjonspreferanser. Vi henter informasjon som er relevant i fakturerings- og betalingsprosesser både fra våre egne og kunders systemer. Det kan være:

  • CRM-systemer
  • ERP- og billingsystemer
  • Atferdshistorikk med betalingshistorikk og kommunikasjonsdata

I tillegg benytter vi også informasjon fra eksterne kilder for å få antakelser om kundens risikoprofil, økonomi, atferdspreferanser, samt for å oppdatere kontaktinformasjonen.

AI – KUNSTIG INTELLIGENS OG BOTS

Hvis vi skulle behandle alle de dataene vi har tilgjengelig manuelt, ville vi hatt lange arbeidsdager. Og sannsynligvis fått både svært sene – og dårligere - resultater. Takket være kunstig intelligens og roboter, kan vi overlate til dem å gjøre en stor del av jobben.

Robotene trekker veksler på anvendbar teknologi som kunstig intelligens og maskinlæring. AI er nært knyttet til dem, da de bruker AI for å utføre oppgaver. Den hyppigste formen for AI er prosessautomatisering - gjennom bots. Eksempler på slik automatisering er analyse av svindelforsøk, valideringer og valg av betalingsvilkår. Dette er relativt enkle prosesser som er regelbaserte. Fordelen for økonomiavdelingen din er at det gir sømløse beslutningsprosesser, basert på analyse av betalingstrender, betalingsatferd og historiske data som er tilgjengeliggjort gjennom APIer.

Er det rart bruk av roboter øker?

Andre viktige årsaker til denne økningen er:

  • De leverer personifiserte brukeropplevelser.
  • De tillater brukerne å kommunisere/samhandle med merkevaren på sin prefererte plattform og til preferert tid, uten at de må laste ned en app eller gå inn på en annen webside.
  • De kan fange opp endringer og bidra til vedlikehold av kundeinformasjon. Kunderegistre med mangler og hull er et betydelig problem hos de fleste bedrifter.
  • De gjør sjelden feil. Kanskje litt opplagt. Men faktum hos oss er at automatiserte prosesser utfører oppgaver raskere, mer presist og generelt bedre enn mennesker.

Les også: Hvorfor er det viktig at du som økonomileder forstår API?

Oppgaver som er svært godt egnet for bots, har vi beskrevet i blogginnlegget Fordeler ved å benytte AI og bots i økonomifunksjonen. Ta en titt hvis du ikke har fått med deg det innlegget tidligere.

Nyttig verdiskapning

Bruk av Big Data gjør at vi blant annet kan sette inn forebyggende tiltak i de tilfellene hvor det er stor sannsynlighet for mislighold. Robotene som jobber for oss plasserer for eksempel uidentifiserte innbetalinger. AI tolker og lærer av dataene som opparbeides i fakturaprosessene: Hvis kunden ikke betalte fakturaen i tide, hva kan den lære av andre kunder ved å se på kundehistorikken eller data fra eksterne leverandører?

Big Data, AI og bots kan utvilsomt bidra til verdiskapning i faktura- og betalingsprosesser. Det kommer jeg tilbake til i neste artikkel.

I mellomtiden anbefaler jeg deg å laste ned e-boken vår hvor du kan lese mer om temaet. Her finner du også konkrete anbefalinger til hvordan du kan implementere ny teknologi i din virksomhet.

Slik utnytter fremtidens økonomiledere AI, Big Data og Bots Last ned vår gratis e-bok ›